• Hem
  • Nyheter
  • Video
  • Bli bättre på att filma – sju tips som lyfter dina filmer

Bli bättre på att filma – sju tips som lyfter dina filmer

Fler än någonsin tidigare har idag tillgång till en högklassig videokamera i sin mobil och fler och fler filmar och delar sina kreationer i sociala medier. Genom att arbeta strategiskt med videoproduktion kan företag och organisationer stärka sitt varumärke och nå fler följare med sina budskap. Om du arbetar med kommunikation har du sannolikt redan provat att filma eller funderat på att börja använda film som ett kommunikationsmedel.

Men även om det är lätt att komma igång och tröskeln för att börja filma är lägre så finns det några saker att tänka på för att din film ska bli så bra som möjligt. Här listar vi sju tips som får dig att bli en bättre filmare.

1. Amatörer lånar – proffs stjäl

Det må vara en smula skämtsamt, men det är ändå viktigt att hämta inspiration av andras arbete. När du tittar på filmer som andra gjort, oavsett om det är spelfilmer, korta explainers eller informationsfilmer från andra kommunikatörer kan du fundera på vad det är du tilltalas av. Vilka tekniker använder de och hur har de jobbat med utsnitten. Varför gillar du dem? Försök analysera vad det är som gjort att du fastnat för just de här filmerna ur ett visuellt perspektiv och prova sedan att efterlikna dem med din egen kamera. Att härmas är den bästa formen av smicker. Det kan vara svårt till en början men förr eller senare kommer du ha utvecklat ett eget formspråk.

2. Ljussättning

Bra ljussättning är i regel viktigare än vad du har för kamera och objektiv, men det är också en konst att bemästra. Det krävs mycket övning att bli medveten om hur ljuset påverkar ditt filmade material. Det gäller både om du använder filmlampor eller om du förlitar dig på annan inomhusbelysning eller befintligt ljus från solen.

Om du inte har möjlighet att kontrollera ljuset helt och hållet finns några tumregler att tänka på. En är att undvika att filma i direkt starkt solljus eftersom det kan ge kraftiga skuggor och hårda kontraster som kameran har svårt att hantera på ett fint sätt. Du kan istället leta efter skugga där ljuset är mycket mjukare. 

En person filmad framför ett fönster
I bilden till vänster är kamerans exponering anpassad för utomhusljuset och huvudpersonen underexponerad. Till höger är personen bättre exponerad men bakgrunden kraftigt överexponerad.

Undvik att ställa upp personer rakt under taklampor eftersom det ger onaturliga skuggor i ansiktet, vilket inte är smickrande. Undvik också att filma intervjuer mot ljusstarka bakgrunder som till exempel fönster eftersom du kommer ha svårt att få till en behaglig bild. Personen kommer antingen vara alldeles för mörk i ansiktet eller bakgrunden för ljus. Vrid istället på hela uppställningen och använd ljuset från fönstret för att belysa personens ansikte. 

Det finns förstås undantag, motljuseffekten kanske är precis vad du söker. Det kan ju faktiskt vara så att du inte vill att personens ansikte ska synas ordentligt.

3. Bra ljud

Det tredje tipset har inte med bilden att göra, utan handlar om ljud. För det är faktiskt så att dåligt ljud stör filmupplevelsen mer än dålig bild. För stark inspelningsvolym som leder till sprucket ljud är värre än att färgerna blivit fel, att bilden blivit för ljus eller till och med lite oskarp. Tyvärr är det också svårare att rädda dåligt inspelat ljud i efterhand. Så välj därför din inspelningsplats med omsorg och ha koll på ljudnivåerna. 

Undvik att filma i miljöer med mycket bakgrundsljud om du senare måste använda ljudet därifrån. Intervjuer eller prat i allmänhet bör du spela in, så långt det går, utan störande omgivningsljud som andra samtal eller oregelbundet ljud från till exempel en byggarbetsplats. Rum som ekar är också något du ska vara uppmärksam på. Prova att klappa i händerna så hör du snabbt om du behöver titta efter en alternativ inspelningsplats. 

Om din kamera stödjer hörlurar under inspelning bör du alltid lyssna i dem när du spelar in material där ljudet är viktigt, så att du direkt hör att allt låter som det ska.

Olika mikrofoner hanterar omgivningsljud på olika sätt, så det är dina tekniska förutsättningar som avgör vad som är en bra inspelningsmiljö. Lär känna din utrustning ordentligt så lär du dig snart vilka miljöer som fungerar och vilka du ska hålla dig borta från. Det viktigaste är att du får en bra inspelning så du inte måste trolla i redigeringen.

4. Håll kameran stilla

Video kallas ofta för rörlig bild men det betyder inte att kameran alltid ska röra sig. Panoreringar och in/utzoomningar har sin plats ibland men bör användas med måtta. Det finns inget som andas amatörvideo som för mycket kamerarörelser. Välj ett utsnitt som du gillar och ha lite is i magen när du filmar. Använd gärna ett stativ om du har ett. Låt människor och objekt röra sig in och ut ur bild. Så länge det finns rörelse i bild så räcker det gott. 

Om du måste röra kameran eller dig själv för att följa ett händelseförlopp så kan du naturligtvis göra det, men tänk då på att vara mjuk i rörelserna så att bilden inte blir skakig. 

Detta leder även in på nästa tips:

5. Ta kontroll över situationen och våga regissera

Oavsett om du ska filma enligt ett manus eller om du ska bevaka ett skeende så kan du påverka slutresultatet mycket genom att ta en aktiv roll och tala om för personerna som medverkar vad du vill att de ska göra. I en intervju kan det innebära att du ställer samma fråga igen och ber personen upprepa sitt svar om det inte blev tillräckligt bra eller konkret första gången. Det vinner filmen på och intervjupersonen känner att du bryr dig om att hen framstår som kunnig och påläst. 

Om du ska fånga ett händelseförlopp och behöver tid att ställa in kameran mellan olika delar – tala om det och be den som agerar att vänta tills du är redo. Var inte heller rädd för att be dem göra samma moment flera gånger. Det är alltid bra att filma samma sak ur flera olika vinklar. Då har du möjligheten sen att välja den bästa tagningen eller klippa ihop de olika tagningarna till en sekvens.

6. Var tydlig i bildspråket

I varje filmklipp ska det finnas en tydlig tanke om vad du vill att tittaren ska se. Genom att visa ditt huvudobjekt på rätt sätt hjälper du tittaren att förstå. Det finns flera kompositionsregler till din hjälp, för att skapa balans och harmoni och göra klippen behagliga att titta på. 

Tredjedelsregeln applicerad på en bild med en hund på en äng framför en skog
Hunden är linjerad med det vänstra lodräta strecket och det övre horisontella strecket linjerar med skogsbrynet. Tillsammans ger det balans och harmoni i kompositionen.

Tredjedelsregeln är en hjälp som många kameror och mobilkameror har inbyggd. Den baseras på den urgamla principen Gyllene snittet och går ut på att du delar upp bilden i nio lika stora rutor med två horisontella och två vertikala streck. Genom att använda strecken och deras brytpunkter får du vägledning om var du ska placera ditt objekt för att få ett harmoniskt utsnitt. Den är också utmärkt för att hjälpa dig ta raka och fina bilder. Prova att aktivera funktionen i din kamera.

En man med en mobilkamera bland växterna i ett växthus
Det korta skärpedjupet i den här bilden visar tydligt var vi ska titta och de oskarpa växterna i förgrunden förstärker djupet.

Om du har en kamera med möjlighet till kort skärpedjup är det ett bra sätt att styra tittarens ögon. Genom att placera någonting i förgrunden skapar du ett djup i bilden och gör det tydligare vad du vill visa.

Flygplan inramat av siluetter av byggnader
Här är det första man ser flygplanet rakt över byggnaderna. Den mycket avskalade bildkompositionen och de raka linjerna i fasaderna styr ögat direkt till huvudobjektet.

Använd omgivningen för att rama in ditt objekt. Att filma genom ett fönster eller en dörröppning är fantastiskt för att förstärka din bild. Du kan också använda skuggor och solljus för att uppnå samma effekt. 

7. Filma med redigeringen i åtanke

Tänk redan från början ut hur du vill använda dina filmade sekvenser och planera redigeringen. Vilka delar behöver du för att klippa ihop en hel sekvens? Säg att du ska visa en person som förflyttar sig: du kanske behöver en helbild som visar hela personen, närbilder på fötter, överkropp, ansiktet. Du kanske ska komplettera med en översiktsbild som visar en större del av miljön. Du kanske ska följa med bakom eller framför personen, eller varför inte filma ur ett förstapersons-perspektiv? Alla de här delarna kan klippas ihop till en sekvens i redigeringen och lyfta berättandet. 

En viktig sak att tänka på är att det måste finnas kontinuitet när man följer en rörelse. En person som börjar gå åt höger i bild, till exempel, måste gå åt höger även i de efterföljande tagningarna. Om du börjar filma åt andra hållet kommer tittaren få känslan av att personen går tillbaka.

För dig som redan arbetar med video finns flera bra verktyg i Mediaflows Video Manager. Det är inte bara en mediespelare med stöd för tecken och syntolkning. Den har även smarta funktioner för undertextning, samt livesändning och GDPR. Läs mer Video Manager här.


Per Erséus

Videospecialist på Mediaflow med bakgrund inom tv-journalistik och videoproduktion