Bättre ljussättning i dina filmer – våra tre bästa tips

Visste du att ordet fotografi kommer från grekiskan och betyder Rita med ljus? Det är lätt att bara tänka på ljud, exponering och skärpa när man filmar, men glöm inte bort belysningen. Med en välplanerad ljussättning kan du lyfta dina filmer till helt nya nivåer. Här får du våra tre bästa tips för att snabbt komma igång.

Bättre ljussättning i dina filmer – våra tre bästa tips

1. Ljuset ska matcha berättelsen

Alla bra filmer behöver en bra historia i botten och en bra ljussättning ska bara hjälpa till att förstärka den och få den att göra ett större intryck.  Hur du använder lampor och naturligt ljus påverkar ofta mer än du tror och du behöver fundera på vilken känsla du vill förmedla. Så för att veta vilken ljussättning som kompletterar din historia, bör du börja med att ställa dig dessa frågor.  Var ska berättelsen äga rum och vilken belysning kommer att kännas naturlig? Är det en formell intervju eller en avslappnad diskussion?

Några grundregler:

  • Mörka partier och mycket skuggor kan skapa en känsla av dramatik och spänning. Skarpa kontraster kan göra att man upplever att det finns en konflikt.
  • Mjuk och diffus belysning utan så mycket skuggor signalerar romantik och något drömskt. 
  • Du kan också med hjälp av färgtemperatur förändra känslan. Varmt ljus som gult och orange kan ge känsla av värme och trivsel, medan kallt blått ljus skapar kyla och isolering. 

Det är viktigt att du funderar över belysningen och vad du vill skapa för känsla med den. 

2. Använd naturligt ljus

Bara för att Jag  pratar om belysning här så menar jag  inte alltid att man måste använda lampor. När jag arbetat på fältet har jag många gånger inte haft tillgång till någon belysningsutrustning utan har behövt hitta andra ljuskällor att använda. Som tur är har vi solen som är en fantastisk ljuskälla om man använder den smart. Placera personer så att du drar fördel av det naturliga ljuset, för det är ofta väldigt mjukt och behagligt. Låt ljuset falla in på personens ansikte från sidan så behöver du inte någon lampa. Men om det blir iögonfallande mörka skuggor i andra delar av bilden kan du ljussätta där så att du jämnar ut ljuset så som du vill.

En sak att tänka på är att ljus utifrån dagtid är väldigt starkt och du bör helst undvika fönster i bakgrunden om du filmar inne. Det krävs annars stark belysning inne också för att undvika överexponerade delar i bakgrunden.

Blanda inte färgtemperaturer

Om du använder både naturligt och artificiellt ljus är det viktigt att du använder lampor som matchar det naturliga ljusets temperatur eller som går att ställa in beroende på förutsättningar. Att blanda färgtemperaturer känns onaturligt och det ska du bara göra om du vill uppnå en särskild effekt.

3. Använd skuggor medvetet

Skuggor kan vara din vän eller fiende beroende på hur de används. Mjuka, subtila skuggor kan ge djup och dimension åt ditt motiv, medan hårda skuggor kan vara distraherande. Justera ljuskällornas vinklar och intensitet för att skapa önskad effekt. Ibland när du vill ha mycket skuggor kan du behöva styra ljuset som faller på bakgrunden, med ett så kallat raster. Det är ett rutnät som du fäster på lampan för att förhindra att ljuset sprids okontrollerat. Avancerade ljussättare använder ibland även mörka tygstycken som hängs upp på ställningar för att skugga delar som ska vara mörka.

Ett raster är ett rutnät som du fäster på en softbox framför lampan och styr ljusets spridning med


Styr du dina tittare med ljussättning

Ljus är mycket användbart för att rikta tittarens uppmärksamhet mot en specifik del av bilden. På samma sätt som fokus visar var du ska titta fungerar det när du riktar en ljuskälla mot en detalj. Det här är mer användbart när du filmar klippbilder, även kallat b-roll, eller om du vill framhäva en specifik aspekt i en intervju.

Prova dig fram innan inspelningen

Innan du börjar spela in är det viktigt att testa och justera ljussättningen. Använd kameran och gå runt och titta i sökaren för att hitta en bra komposition som du kan utgå ifrån i ljussättningen.

Detta ger dig möjlighet att lösa eventuella problem och säkerställa att allt ser bra ut i kameran. Det kommer också spara tid och undvika onödiga avbrott under själva inspelningen. Genom att noggrant överväga och implementera dessa ljussättningsprinciper kommer du att kunna skapa professionella och engagerande videoinspelningar av både intervjuer och b-roll. En effektiv ljussättning förbättrar inte bara den visuella kvaliteten på produktionen utan bidrar också till att förstärka historien du vill berätta.

Vilka lampor ska du välja?

Precis som med övrig videoutrustning finns det mängder med olika typer av belysningslösningar. Allt ifrån ledlampor stora som mobiltelefoner upp till jättelampor för stora biofilmsinspelningar. Vilken som passar dig bäst avgör ditt arbetssätt och din budget. Om du vill ha möjlighet att flytta omkring så är kanske en liten lampa att föredra. Jag har under flera år använt led-paneler från Aputure med fint resultat. De är platta och består av många små ledlampor. Om du som jag ofta arbetar ensam eller i små team kan till exempel Amaran P60X vara ett prisvärt alternativ. De är lätta att ta med och går att driva med relativt små batterier. Välj gärna en modell som du kan ställa färgtemperaturen på så går den att använda i alla miljöer.

Du kan också använda belysning som använder en enda kraftig ljuskälla som du modifierar med en softbox. En softbox sitter på lampan och sprider ljuset så att belysningen blir mjukare. I den här kategorin har jag arbetat med lampor från Nanlites Forza-serie. Det finns lampor från 60 watt och uppåt och vissa kan du till och med ställa in att lysa i vilken färg du vill. En lampa som jag gillar för att den är liten och lätt att ta med är Nanlite Forza 60.

Fördelen med kraftfullare belysning är att du kan kontrollera hela ljussättningen bättre, särskilt om du filmar i ett rum med naturligt ljusinsläpp från ett fönster. Nackdelen är att du är mer beroende av en strömkälla eftersom de drar mer el. Starka lampor ger dessutom mycket kontraster och skuggor så jag rekommenderar att du använder någon form av spridningsfilter, till exempel en softbox. 

Så sätter du en bra grundbelysning vid en intervju

Det finns några bra grundregler att förhålla sig till när du ska sätta en traditionell belysning med en, två eller tre lampor:

En lampa (Key light)

Det viktigaste tycker jag, är att du har koll på vilken sida av en persons ansikte som du ska belysa. Det kan kännas naturligt att belysa den sidan som är närmast kameran,  men det bästa resultatet får du faktiskt om du gör tvärtom. Detta kallas Far Side Key och innebär att den mörkaste delen av ansiktet är närmast kameran. Du kan se det i exemplen lite längre ner i artikeln. Det här är ett klassiskt sätt att belysa en person och det har använts inom konst hundratals år för att skapa ett dramatiskt djup med kontraster mellan mörkt och ljust i ansiktet. 

Att belysa mer rakt framifrån är mer vanligt inom modefoto där minskade kontraster istället kan vara önskvärt.

Så här kan det se ut med en key light snett framifrån. Det blir kraftiga skuggor och en dramatisk känsla.


Två lampor (Key och Rim light)

Har du en lampa till så sätter du den med fördel mittemot din key light bakom intervjupersonen. Det kallas för backlight eller rim light. Den tjänar då två syften, du får dels en kantlinje på personens rygg vilket kan hjälpa till att särskilja personen från bakgrunden. Ljuset spiller också över på den mörka delen av personens ansikte vilket ger en ännu mer tilltalande belysning. Prova dig fram till en ljusintensitet som känns naturlig och bra. 

Ställ gärna en bordslampa eller liknande, i bild i bakgrunden som matchar färgtemperaturen på din backlight så kommer du ge illusionen av att det är bordslampan som belyser personen bakifrån. Väldigt effektivt!

Med en rim light kan du lätta upp en del av den mörka sidan i ansiktet och du får lite mer separation från bakgrunden.


Tre lampor (Key, Rim och Fill light)

En tredje lampa är överkurs i en vanlig intervju, men kan med fördel användas om det är för mycket kontraster i bilden eller ansiktet. Du kan antingen belysa bakgrunden eller använda den till att lätta upp intervjupersonen mörkaste ansiktshalva (fill light).

Här har vi lagt till en fill light som minskar skuggpartierna ordentligt och ger en betydligt mer harmonisk känsla utan dramatik.

Du klarar dig oftast bra på en eller två lampor, men det kan vara roligt att belysa andra delar av bilden också med små extra lampor eller lampor som redan finns i rummet du filmar i. Det är bara din kreativitet som sätter gränserna!


Lagra dina filmer strukturerat och GDPR-säkert med Mediaflow

Mediaflow är en molnbaserad tjänst för ditt arbetsflöde med bilder, video och dokument. Med kraftfulla GDPR-verktyg, automatisk undertextning av filmer och smidig delning av filer kan du kapa flera andra tjänster och ha allt samlat på en plattform. Boka en demonstration för att se hur din organisation kan arbeta effektivare med Mediaflow.

Följ våra nyheter och sociala medier


Tidsbesparande AI-sökfunktion förbättrar din användarupplevelse

12 april 2024

Du känner säkert igen att taggning av bilder med sökord och metadata kan vara tidsödande och jobbigt. Det är inte helt lätt att komma på relevanta sökord för en stor mängd bilder. För att underlätta för dig har Mediaflow en funktion lägger till sökord som genererats av AI. Dina bilder får automatiskt förslag på sökord som du kan lägga till som metadata. I den här artikeln förklarar vi mer om hur du använder funktionen.

Historiskt mål om upphovsrätt till AI-genererad bild!

05 april 2024

För första gången har en bild som tagits fram med hjälp av AI fått upphovsrätt. Advokat Katarina Ladenfors berättar här om det kinesiska rättsfallet som gav en konstnär upphovsrätt på en bild framtagen med AI-verktyg.

Vad är ett DAM-system?

12 mars 2024

Om du arbetar med digitala tillgångar och filer som dokument, bilder och video har du troligtvis märkt att det är svårt att strukturera och framförallt hitta rätt filer i olika system och servrar. En lösning på det är att använda ett Digital Asset Management System, även kallat DAM-system. I den här artikeln ska vi gå igenom vad det är och hur det kan förenkla din organisations filhantering.

Åk till toppen