Snabbväxaren Mediaflow förvärvar deBroome Brand Portal
Gasellbolaget Mediaflow som fram tills nu har vuxit organiskt, gör sitt första förvärv sedan starten 2014 och går ihop med deBroome – en av Sveriges mest uppskattade varumärkesportaler.
I den första delen av vår artikelserie om att sända live pratade vi om vad man behöver för att planera en lyckad livesändning. I den här andra delen ska det handla om sändningsutrustningen. Hur mycket ska man spendera och vad finns det för prisvärda alternativ? Det är egentligen varken svårt eller nödvändigtvis dyrt att börja sända live. Men vi återkommer till det och kör igång istället.
Det här är avsnittet som vissa avskyr och andra älskar. Vi kommer dela upp ämnet teknik i två delar. Det är dels utrustning som du kan använda i många olika sammanhang och till andra inspelningar, och dels är det utrustning med det specifika syftet att göra livesändningar.
Om man producerar ett traditionellt videoklipp så är det oftast ett skeende som ska gestaltas och för det behöver du en kamera. Du behöver också någon form av mikrofon för att ta upp ljud och kanske också ljus i form av lampor. Kameran går att flytta och du kan välja vinklar i stunden och så vidare. När inspelningen är klar tankar du in materialet i en redigering och klipper färdigt din film.
När du istället livesänder så behöver du hitta den bästa platsen för kameran från början och kan sen inte flytta runt den på samma sätt. I vissa fall behöver du flera kameror för att kunna variera bildkomposition och vinklar. Istället för bara en så behöver du kanske flera mikrofoner om det är fler som ska höras i sändningen. Om du ska visa en presentation behöver du teknik för att visa den, både i lokalen och på webben.
Du behöver också en form av bildmixer för att paketera allt till en signal som du sedan sänder ut på internet via en av sändningsplattformarna som vi nämnde i del 1. Vi rekommenderar vår egen tilläggsmodul Live som ger dig statistik i realtid och möjlighet att publicera sändningen på din egen hemsida samt bara använder svenska servrar.
I det här avsnittet är vi ganska generella i våra tips och ger fingervisningar. Eftersom det kommer nya kameror hela tiden så kan konkreta kamerarekommendationer snabbt bli utdaterade.
Vi rekommenderar kameror med HDMI-utgång. Det är en konsumentstandard som fungerar väldigt bra i livesammanhang. Det finns kameror med fast optik och andra där du kan byta objektiv. Blackmagic, Sony, Canon och Panasonic gör alla kameror i olika budgetklasser, som kan vara värda att titta på. Undvik webbkameror med USB-kontakt eftersom de saknar inställningsmöjligheter och ofta ger sämre bildresultat. De är gjorda för andra sammanhang, till exempel Zoom och Teams och liknande mötesplattformar. De har vanligtvis en mycket mindre bildsensor än andra kameror vilket yttras sig i mer brus, sämre exponering och att fokusen inte lyckas låsa på rätt ställe utan “pulserar”, vilket kan upplevas som störande i sändning.
För den som vill använda många bildutsnitt, men inte anlita så många personer, kan robotkameror vara ett alternativ. Då kan en ensam operatör styra dem med en joystick.
PRO TIP: Ställ in utsnitt i förväg och justera sedan bara vid behov under sändningen. Det är också bra att ha en kamera som tar ett utzoomat utsnitt som är lätt att klippa till medan du gör justeringar på en annan kamera.
Du behöver kunna koppla in ljud på ett professionellt sätt. Vi brukar alltid rekommendera att man tittar efter en kamera som har XLR-ingång. Det är kraftiga kontakter som håller och du kommer alltid ha bra ljud som synkar med bilden, direkt i kameran.
Många gånger är bra ljud faktiskt viktigare än bra bild. I livesammanhang används oftast myggor av olika sorter. Det är små mikrofoner som sätts antingen på kläderna eller på huvudet i ett headset. Dessa är antingen omni-direktionella (rundupptagande) eller kardioid-mikrofoner som plockar upp ljud inom ett mer riktat område vid mikrofonen. Rundupptagande är inte så känsliga för placering, men kan kräva lite mer aktivt arbete av en ljudtekniker eftersom de lätt plockar upp ljud från andra personer också. De riktade kardioidmikrofonerna låter ofta bättre när det förekommer ljud i bakgrunden men kräver också att man är noggrann med att rikta dem åt rätt håll. Om de vrider sig bort från munnen blir ljudet snabbt sämre.
Om du har en fast plats för en presentatör så kan det även fungera bra med en så kallad shotgun-mikrofon. Det är en längre mikrofon med ett väldigt riktat upptagningsområde. Den kan monteras riktad mot talaren, strax ovanför bildkanten. Vårt bästa tips är dock att använda trådlösa myggor eftersom det innebär att de som talar inte behöver tänka så mycket på var de befinner sig på scenen.
Bra ljus i lokalen är viktigt för helhetsintrycket. Många lokaler med scen har fast installerad belysning som ni kan använda. Om du behöver ställa upp egna lampor ska du se till att använda lampor som har samma färgtemperatur, så kallad vitbalans. Det finns dagsljuslampor som ger ett kallt blått ljus och andra som ger ett varmt rött ljus. Att blanda dessa blir sällan bra i en livesändning. Det finns sammanhang där det kan finnas en poäng med att ha olika färgtemperaturer, men vi rekommenderar att du tar in någon som kan hjälpa er med ljusdesignen i sådana fall.
Om de som tittar i lokalen tittar på en projektionsduk är det viktigt att de som ser sändningen på distans också har möjlighet att följa med. Det blir sällan bra att filma projektorduken utan du kan behöva plocka in presentationen digitalt i datorn som en egen bildkälla. Det gör du med hjälp av en splitter som tar signalen från presentationsdatorn via hdmi eller displayport och dels skickar till projektorn och dels konverterar till HDMI in i utsändningsutrustningen.
PRO TIP: Det underlättar om alla bildkällor kommer in i mixen via HDMI, så det rekommenderar vi starkt.
Bildmixrar finns i många olika varianter. Det finns mjukvarubildmixrar och det finns mixrar som är ren hårdvara. En mjukvara som många känner till är OBS. Det är ett gratis och relativt enkelt program som du kör i datorn. Det fungerar bra, men saknar vissa funktioner som du får om du betalar en slant. Ett steg upp och det vi rekommenderar, är programmet vMix. Det är snarlikt OBS men har fler funktioner. Båda programmen är både bildmixer och streamer men vMix har också ett tillval som heter vMix Call där man kan ta emot bild- och ljudkällor utifrån ungefär som Zoom fast på ett mycket mer kontrollerat sätt.
Väljer man att köpa hårdvara så har vi goda erfarenheter av Blackmagics serie Atem Mini. De finns i flera versioner med olika extrafunktioner och kostar från cirka 4 000 kr. Den enklaste kan hantera flera bildkällor och sänder via en extern sändningsplattform. Ett steg upp finns Pro-versionen som har en inbyggd streamer som gör att du kan sätta upp sändningen direkt i mixern. Ytterligare ett steg upp finns ISO-versionen som också kan spela in dina bildkällor internt så att du kan redigera sändningen i efterhand precis som ett vanligt videoklipp.
Epiphan Pearl är en annan hårdvarulösning som är väldigt lättanvänd väl på plats. Den har en touchskärm där du startar livesändningen, men har nackdelen att den behöver ställas in i förväg av en tekniker.
Om ni valt en hårdvarubildmixer så kan det alltså ingå en streamer i den lösningen. Annars behöver ni komplettera med en streamer som skickar ut sändningen på internet. Du kopplar upp den mot ert konto och plattform, lägger in en stream key och trycker igång sändningen.
Vad allt det här kostar är såklart också intressant att veta. Vi har delat upp det i olika budgetvarianter. Det billigaste alternativet är OBS som är gratis programvara. Du behöver då även någonting för att få HDMI-signalen från kameran in i datorn vilket kräver en konverterare till antingen USB 3 eller Thunderbolt. De brukar kosta 1 000 - 3 000 kr. Nackdelen är att de inte alltid är så robusta. De drar också en del processorkraft vilket kan få fläktarna på din dator att börja arbeta på högvarv.
Om man är villig att lägga sig på en mellannivå så kan det vara bra att titta på en dator med lite kraftigare processor och ett dedikerat grafikkort. Vi rekommenderar också att du satsar lite pengar på vMix. Det finns både som prenumerationstjänst och som programvara du köper. Beroende på vilken licens du väljer får du tillgång till HD och upp till 4K samt deras tilläggstjänster.
Hårdvarumixrarna i Atem-serien från Blackmagic finns som vi nämnt i flera versioner och de börjar runt 7 000-10 000 kr. Här kommer ständigt nyheter och det finns också andra tillverkare så ett stalltips är att kika runt och köpa det som bäst passar era krav och förutsättningar.
Är du riktigt sugen på att sända live ofta kan du gå all-in och bygga en egen livestudio. Då kan du fortsätta med vMix, men bygga en dedikerad dator som som är skräddarsydd för det. Det finns flera aktörer som sysslar med den typen av datorbyggen. Det kan vara ett bra sätt att få en robust och kraftfull miljö för livesändningar om man har det behovet. Trots det brukar nog de flesta välja en hårdvarumixer när de valt att lägga sig på den här nivån och prisklassen. Då kanske man behöver fler inspelare som kan banda materialet och även fler kameror. Riktiga studiokameror kan vara stora, tunga och kosta mycket pengar.
Så den bästa rekommendationen är att fundera på vilken nivå som passar er bäst, börja enkelt och skala upp över tid med antingen en mjukvaru- eller hårdvarulösning.
Men måste det vara så avancerat är kanske en naturlig fråga så här på slutet? Nej såklart inte. Du kan komma långt med enbart en mobiltelefon. Kameran i den tar upp både ljud och bild med en kvalitet som blir bättre för varje ny modell som presenteras och du kan faktiskt koppla upp din mobiltelefon till Mediaflow Live och sända direkt med den. Men det finns också begränsningar i vad du kan göra. Du är till exempel låst till ett enda utsnitt och det är svårt att få in ljud från flera ljudkällor. Därför lämpar det sig oftast bättre för korta spontana sändningar till sociala medier.
Sammanfattningsvis kan en lista över tekniken se ut så här:
Slutligen rekommenderar vi att ni funderar på om ni ska hyra eller köpa utrustningen. Om ni satsar på film i organisationen så kan det vara en bra idé att äga den utrustningen som går att använda både i vanlig videoinspelning och till livesändning. Med en grundutrustning kan man alltid komplettera genom att hyra fler kameror, mikrofoner eller lampor eller, vid behov. Ingen blir glad av att ha teknik som bara samlar damm på en hylla i ett skåp.
Om ni är en offentlig verksamhet så får ni inte glömma att tillgänglighetsanpassa. Enligt lagen har ni två veckor på er att tillgänglighetsanpassa material som ska ligga kvar online. Om ni väljer att ändå livetexta rekommenderar vi att ni tar in personal för det och inte en robottjänst. Det kan vara lockande men blir sällan tillräckligt bra. Vi rekommenderar däremot automatiska textningsverktyg för klipp som ska ligga kvar i efterhand. De sparar dig massor med tid även om du behöver komplettera och ändra lite i efterhand.
Tänk också på att själva spelaren behöver vara tillgänglighetsanpassad. Den ska kunna läsas med skärmläsare. Det är inte bara textning och innehåll det handlar om när det gäller tillgänglighet.
I Mediaflows Video Manager finns flera smarta funktioner som gör det lätt att tillgänglighetsanpassa dina videoklipp.
Vi skickar med en liten snabb checklista här:
Mediaflow är en molnbaserad tjänst för ditt arbetsflöde med bilder, video och dokument. I Mediaflows Live-modul har du full koll på hur din sändning presterar, med livestatistik och enkla verktyg för att skapa nya livesändningar. Presentera sen dina filmer enkelt på webbplatsen med hjälp av Video Manager.
Boka en demonstration för att se hur din organisation kan arbeta effektivare med Mediaflow.
Gasellbolaget Mediaflow som fram tills nu har vuxit organiskt, gör sitt första förvärv sedan starten 2014 och går ihop med deBroome – en av Sveriges mest uppskattade varumärkesportaler.
AI-genererade bilder har skapat en ny och komplex juridisk fråga: vem har egentligen rätt till verket? I denna artikel undersöker vi de juridiska utmaningarna kring upphovsrätt för AI-genererade bilder och hur rättssystemen i olika länder hanterar dessa frågor. Från kända rättsfall till praktiska tips för användning av AI-verktyg, får du en insikt i den aktuella debatten.
AI har på kort tid blivit ett verktyg som faktiskt kan göra skillnad för dig som har ett kreativt arbete, genom att exempelvis agera som bollplank i en idéprocess eller lägga upp ramarna för en artikeltext. I den här artikeln ger Mediaflows AI-entusiaster Otto Cornels och Stefan Karlberg sina bästa tips för hur du kommer igång med AI.